loading...
پایگاه مقاومت بصیر مدرسه نمونه دولتی حسینیان
جانشین واحد بازدید : 9 شنبه 01 آذر 1393 نظرات (0)

مناظره "خبرگزاری دانشجو" با طعم دربی؛

پنجعلی: فوتبال "زاید" را دوست نداشتم اما در دربی تاریخ‌ساز شد/ روشن: در دربی ۶ تایی به غرورمان باختیم؛ آن روز هیچ دوربینی در استادیوم نبود

در آستانه هفتاد و نهمین دربی پایتخت دو تن از پیشکسوتان سرخابی‌ها مهمان "خبرگزاری دانشجو" بودند و از خاطرات خود از دربی‌ها سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی "خبرگزاری دانشجو"، هفتاد و نهمین دربی پایتخت یکشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. این دیدار همواره از حساسیت های زیادی نزد هواداران دو تیم برخوردار بوده و مطمئنا دیدار فردا نیز از این حساسیت ها مستثنی نیست.


تکرار خاطرات دربی 78 دربی گدشته همواره در آستانه این دیدار مهم خالی از لطف نیست.


"خبرگزاری دانشجو"، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نشستی را با این موضوع برگزار کرد که مشروح آن را در ذیل خواهید خواند.

 

"خبرگزاری دانشجو"- تا کنون چند دربی را در دوران فوتبال خود تجربه کرده اید و چند بار موفق به باز کردن دروازه استقلال یا پرسپولیس شدید؟

 

روشن: از زمان رضا شاه من در دربی ها بودم. از سال  1351 تا 1362 در دربی بودم و  4 تا گل زدم که3 تا  با استقلال و یکی با جوانان بود.

 

در دربی 6 تایی ها بودم.  من تنها کسی هستم که اعتراف میکنم در آن بازی باید 10 گل به پرسپولیس می زدیم ولی 6 تا گل خوردیم.


اینها جزئی از بازی است. ما 13 تا بازیکن تیم ملی داشتیم اما در آن بازی به غرورمان باختیم و آنها هر چه شوت زدند وارد دروازه ما شد.


ما دست به یکی نکرده بودیم و خیلی خوب بازی کردیم پرسپولیسی ها هم دوست ما بودند جالب ترین چیز این است که مدیرعامل استقلال روز یکشنبه با حضور پرسپولیسی ها جشن گرفت.


استقلالی ها هم بارها در دربی ها  پرسپولیس را گیر آورده و خوب گل زده اند ولی بیشتر از 4 تا گل نتوانستند بزند.


پنجعلی: حسن آقا یکی از اسطوره های فوتبال ما است و من در دوران جوانی با اینکه پرسپولیسی بودم، روشن را دوسش داشتم و اولین بار در تیم ملی مرا به تیم استقلال برد تا در این تیم بازی کنم.


من عکس های حسن آقا را جمع می کردم. 3-4 سال اختلاف سن داریم ولی همیشه بزرگ ما بوده است.


در مورد دربی معروف شش تایی نیز باید بگویم که در آن بازی پرسپولیس هر چه زد به گل رفت و روز خوب ما بود.

 

پنجعلی: زاید را دوست نداشتم اما در دربی تاریخ ساز شد


"خبرگزاری دانشجو"- بهترین دربی پایتخت را کدام بازی می دانید؟


پنجعلی: البته قشنگترین دربی که دیدم آن روزی بود که 2 بر صفر از استقلال عقب بودیم و در 90  دقیقه 3 گل به استقلال زدیم و نتیجه این فجیع تر از دربی شش تایی بود . من معتقدم که در آن بازی  مربی استقلال می توانست بازی را اداره کند. من زاید را قبول نداشتم و دوستش هم نداشتم و بازی اش را نمی پسندیدم  ولی در آن بازی به من چسبید و دستش درد نکند چون یک تاریخ دیگر در دربی پایتخت درست کرد.


در کل اعتقاد دارم ارزش انسان و فوتبالیست و هنرمند به توپ و قلم نیست بلکه ارزش انسان به معرفت است و این مهم است که چقدر خود را مدیون مردم بداند.


خدا به ما استعداد فوتبال داده ولی در مقابل به خیلی ها چیز های دیگری داده که به وسیله آن  خیلی می توانند به مردم خدمت کنند.


تا آخر عمر مدیون مردم هستیم و یک ورزشکار باید الگو باشد ولی در جامعه خیلی چیز ها از جمله فوتبال به هم خورده است.

 

 

روشن: اینکه استقلای ها فیلم و عکس دربی 6 تایی را آتش زدن درست نیست/آن روز هیچ دوربینی در استادیوم نبود


"خبرگزاری دانشجو"- استقلالی‌ها خوشحال هستند که فیلم دربی وجود ندارد.آیا این حرف درست است که فیلم سوزانده شده است؟

 

روشن: کاش این فیلم بوداما اینکه می گویند استقلالی ها آن را آتش زدند درست نیست. در آن زمان اصلا اجازه فیلمبرداری در وجود نداشت نبود چون ما اماتور بودیم و تلویزیون این مسابقات را  پخش نمی کرد و واقعا فیلمی از این دیدار وجود نداشته است.


ما به خاطر غرور بازیکنان ملی پوشمان باختیم. البته این اتفاق ها در فوتبال طبیعی است می بینیم  آلمان هم به برزیل 7 تا گل میزند. استقلالی ها در تاریخ دربی سوبله چوبله دارند که خود یک افتخار محسوب می شود اما همین مسئله مربی استقلال را گیج کرد و آنها در حالی که 2 بر صفر از پرسپولیس پیش بودند 3 تا گل خوردند.


در آن بازی وقتی استقلال 2 بر صفر جلو بود پرویز مظلومی که مربی استقلال بود حرکت زشتی را انجام داد و من همان موقع گفتم خدا کند این بازی مساوی تمام شود که البته استقلال 3 بر 2 شکست خورد. این درس بزرگی است اگر مظلومی در آن لحظات فکر تیتر روزنامه های صبح فردا و عکس خودش در آن نبود و 3 تا تعویض خود را انجام نمی داد، این اتفاق نمی افتاد.


"خبرگزاری دانشجو"- شیرین ترین خاطره شما از بردهاس استقلال در دربی چیست؟


روشن: تمام بردهای استقلال شیرین بود اما سال 54 در دربی یک گل زدمو بعد از آن به من پیشنهاد 500 هزار تومانی دادند که  بروم پرسپولیس اما من این پیشنهاد را قبول نکردم. بعد از آن بازی از طرف استقلال20 هزار تومان اولیه یک بی ام و را به من دادند و بقیه آن را قسطی دادم . من پرسپولیسی نیستم حتی خونم هم آبی است. درست است که 500 هزار تومان در آن زمان پول زیادی بود اما اینکه در استقلال ماندم میلیاردها تومان برایم ارزش دارد.

 

پنجعلی: فوتبال ما از ویتنامی که جنگ آن با آمریکا تنها اطلاعات ما از این کشور است، شکست می خورد


"خبرگزاری دانشجو"- چرا دربی در آن سال ها بسیار حساس تر بود و مردم از هفتهها قبل در تب و تاب آن بودند ولی الان آن حساسیت ها وجود ندارد؟

 

پنجعلی: فکر می کنم یک زمانی مردم احساس می کردند تیم مال خودشان است اما هر چه گذشت این احساس رنگ باخت. در تیمی مثل پرسپولیس در این مدت کوتاه فقط 6 تا 7 مدیرعامل عوض شد و این شرایط خوبی برای ورزش و فوتبال نیست. مسئولن باید به معنای واقعی فوتبال را به مردم بدهند.

 

 تیم فوتبال امید ما نباید مقابل ویتنام4 تا بخورد. این فاجعه است که لبنان ما را ببرد و یمن هم تیم امید ایران را شکست دهد. عراقی که لیگ ندارد و در حال جنگ است ما را در آزادی می برد و این ضعف فوتبال ما است. دنبال مقصر گشتن و تعویض ها راه حل نیست. ساختار فوتبال ما دولتی است و الان باید در معنای واقعی فوتبال را به مردم بسپارند.


صاحب همه چیز مردم هستند اما آنها را بازی نمی دهیم باید از دل این مردم کسانی که توانایی مالی دارند هیات مدیره استقلال و پرسپولیس را تشکیل دهند و باید باشگاه ها خودشان درآمدزایی کنند در این زمان دیگر 4 میلیارد به بازیکنان داده نمی شود و از جیب مردم هزینه نمی شود. 35 سال است می‌خواهند این دو باشگاه را خصوصی کنند اما همه مردم سر کار گذاشته اند.  


حق پخش تلویزیون در همه جای دنیا 65 درصد از درآمد باشگاه ها را تامین می کندولی در ایران چه؟ با حرفه ای شدن 4 تیم مشکل حل نمی شود و من معتقدم که اصلا فوتبال ما شبه دولتی است.


برای حضور بخش خصوصی در باشگاهها همه باید بتواند آزادانه در مناقصه ها شرکت کنند و قیمت دهند و بهترین ها برای اداره سرخابی ها انتخاب شوند.


اگر اینطوری بشود و شایسته سالاری در معنای واقعی وجود داشته باشد، مشکل فوتبال حل میشود.


قدیم فوتبال پاک بود و دلال بازی نبود مربی ها منشوری نبودند. الان می گویند مربی منشوری است اما می تواند در لیگ دسته یک باشد و این مانند اینکه کسی در جردن دزدی کند و ما بگوییم دیگر در جردن نمی‌توانی دزدی کنی ولی در جاهای دیگر شهر مشکلی نیست.


بگذارید فوتبال پاک شود. متاسفانه  ثابت می شود داور پول گرفته اما پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ اینها جای تاسف دارد.

 


روشن: در فوتبال از  بیت المال هزینه می‌کنند تا خودشان بمانند


روشن: من که سالها در فوتبال بودم عطای آن را به لقایش بخشیدم و رفتم ولی در زمان ما دو تیم برای بردن می آمدند و فکر رضایت تماشاگر بودند. نه بداخلاقی بود و نه حاشیه. همیشه در دنیا دربی برای مردم است.


در فوتبال دنیا اولین صاحبان تیم مردم هستند ولی در فوتبال ما صاحبان اصلی تیم مدیرعاملان آن هستند.


متاسفانه امروزدر فوتبال از  بیت المال هزینه می‌کنند تا خودشان بمانند.  روال این است که بازیکن در تیم ساخته بشود  اما الان از قبل دلال ها همه چیز را تعیین می‌کنند.


قدیم هر دو تیم می آمدند که نبازند اما الان اینگونه نیست. من معتقدم  در این بازی اگر دایی بود بازی زیباتری  را مشاهده می کردیم.


ما چون تولید نداریم از پول مردم راحت خرج می کنیم و این از زیبایی فوتبال کاسته است. بازیکنان سرخابی ها پسرخوانده هستند و بچه هایی این تیم هستند.


برای بازگشت به گذشته یا رسیدن به والیبال و بسکتبال باید حداقل 10 سال کار کنیم. هر کسی که به این دو تیم می ایند یا میخواهند سال بعد به مجلس برسند یا می خواهند پست دولتی بگیرند.

 

پنجعلی: شاید فدراسیون برای رهایی از حواشی  مساوی را ترجیح دهد ولی به بازیکنان توصیه نمی کند


"خبرگزاری دانشجو" - زمان شما هم می خواستند که بازی را با یک نتیجه از قبل تعیین شده در بیاورید؟

 

روشن:  ما برای برد می رفتیم و توصیه ای در کار نبود . این چیزها اخیرا در فوتبال در آمده است.


پنجعلی: چنین چیزی امکان پذیر نیست شاید فدراسیون ها در هر زمان بخواهند برای رهایی از حواشی احتمالی بازی با تساوی تمام شود اما هیچ وقت توصیه نمی کردند امکان دارد به داور توصیه کنند که حواسش به بازی باشد مثلا دقایق آخر بازی را کنترل کند اما هیچگاه چنین حرفی به بازیکن نمی زنند چون اگر این حرف را به بازیکنان بزنند آنها همه جا جار می زنند.


 این حرف غیر مردانه است. باید دو تیم مردانه و پاک بازی کنند. اینها را باید یاد بگیرند. آن زمان ما خوب بازی می کردیم و محکم در زمین می جنگیدیم  و بازی ها قشنگ بود. البته یکی از دلایلی که دربی ها زیبا تر بود این بود که در آن زمان چون بحث مالی در میان نبود همه بهترین های فوتبال ایران به دنبال پوشیدن پیراهن استقلال یا پرسپولیس بودند.

 

هیچ تیمی در دنیا مانند استقلال و پرسپولیس در کشورش طرفدار ندارد. این دو تیم در هر شهری که بازی می‌کنند طرفدار دارد. این تیم ها ارزش بالایی دارند و یک ثروت محسوب می شوند  ما در آن زمان این ارزش را درک می کردیم.
من با اینکه وضع مالی خوبی نداشتم و یک موتور داشتم و با وجود اینکه پیشنهادهای خوبی نیز از سایر تیم ها داشتم حتی خجالت می کشیدم پیش خودم به این مسئله فکر کنم. برای ما طرفداران ارزش زیادی داشتند.


روشن:در دربی هفتاد نهم یک بازی سردرگم و همراه با استرس را مشاهده می کنیم


"خبرگزاری دانشجو"- پیش بینی شما از دربی هفتاد و نهم چیست؟


روشن: من امسال نه استقلال را تیم می دانم نه پرسپولیس را . در این شرایط باید ببینیم کدام تیم از شرایط استفاده میکند. استقلال هیچ موقع تیم سال 83 نیست. تیمی که تمام بازیکنانش از خودش باشند تیم ترسناکی است. مثلا الان باید در لیگ از نفت و فولاد و سپاهان ترسید چون بازیکنان خودشان هستند.


بازی سردرگم و همراه با ترس خواهد بود و ترس استقلال بیشتر است .البته من چون استقلالی هستم باید بگویم استقلال می برد.

 

پنجعلی: من اعتقاد دارم بار روانی دربی زیاد است این دو تیم با احتساب حذفی حداکثر 3 بار با هم بازی می کنند و این حساسیت ها را زیاد می کند به علاوه به دربی زیاد پرداخته می‌شود و فشار ان زیاد می شود و این استرس ها بدن بازیکنان را خسته می‌کند . به علاوه یک اتفاق می تواند نتیجه را تغییر دهد. اگر یکی از دو تیم در ابتدا گل بزند زیبا خواهد شد اما اگر با احتیاط باشد زیبا نخواهد بود.


امیدواریم بازی پاک باشد و بازیکنان بدانند که که الگو هستند و میلیون ها نفر این بازی را نگاه میکنند.


این بازی نیز خواهد گذشت و به تاریخ می پیوندد فقط چیزهای خوب آن در ذهن خواهد ماند.

 

 

پنجعلی: فصل پیش با همین تیم نایب قهرمان لیگ برتر شدیم


"سوال مردمی"- چرا پیشکسوتان پرسپولیس دایی را تخریب کردند ولی درخشان را که کارنامه خاصی ندارد را در راس تیم گذاشتند؟


پنجعلی: چون نزدیک دربی است در مورد این مسایل صحبت نمی کنم. ما با همین بازیکنان و با وجود اینکه ثابت شد نا داوری داشتیم  در فصل قبل نایب قهرمان شدیم و سهمیه اسیا گرفتیم.


مهم پرسپولیس است و برای این تیم آرزوی موفقیت در دربی را داریم. همه ما در پرسپولیس می آییم و می رویم خیلی ها که از از ما محبوب تر بودن ددر این تیم آمدند و  رفتند مهم این است که پرسپولیس هنوز مانده این تیم ریشه در قلب مردم دارد.


"سوال مردمی"-  خیلی ها معتقدند که کرار عمدا با دریافت کارد زرد مقابل تراکتورسازی خود را سه اخطاره کرد تا دربی را از دست بدهد. آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

 

روشن: اگر کسی عمدا هم کاری کرده باشد نباید بگوید. اگر این بازیکن خائن است آنها خودشان او را به این تیم آوردند و اینکه برای هر مسئله یک مسببی بیارد درست نیست.


 متاسفانه در فوتبال ما مربی ها مدام عوض  می شوند. چون وقتی می خواهند آنها را بیاورند درست تصمیم نمی گیرند و رزومه و برنامه نمی گیرند.


امروز ما حتی تماشاگر واقعی نداریم آنها شرط بندی می کنند یا لیدر هستند. امروز لیدرها در تصمیمات تیم دخالت می کنند. فوتبال ما متاسفانه کثیف شده و برای آن لازم است فوتبال را در پایه و از مدارس شروع کنیم.


متاسفانه فوتبال ما امروز آنچنان دل چسب نیست. اگر دوست داشتید ببینید وگرنه هیچ اجباری وجود ندارد این فوتبال را تماشا کنید.


من پارسال یک بازی را دیدم فجر و پرسپولیس  زمانیکه پرسپولیس گل زد نیمکت داشتن حرف میزدن و احتمالا این صحبت هم در مورد ماشین هایشان بوده است وقتی فجر گل زد همه جوانان نیمکت این تیم به هوا پریدند و در نهایت نیز فجر پیروز شد.


ما باید زمینه وجود جوانان در فوتبال را فراهم کنیم تا مشکلاتمان بر طرف شود.

 

روشن: خیلی ها زا روی خجالت نتوانستند به دیدار مرحوم مظلومی بروند


"خبرگزاری دانشجو"- حرف آخر؟


روشن: ما عضو صندوق پیشکسوتان هستیم تا 2 سال پیش 104 هزار تومان ماهیانه می گرفتیم که جدیدا 309 هزار تومان شده است.


مرحوم مظلومی  را خیلی ها به دیدارش نرفتند،  چون از خجالت نمی توانستند به دیدارش بیایند.


پنجعلی: مشکلات تنها به فوتبال خلاصه نمی شود مرتبط به کل جامعه است. از فوتبال می توان انتقاد کرد ولی از خیلی از چیزها نمی توان انتقاد کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باسلام این وب سایت توسط واحد مقاومت بسیج مدرسه نمونه دولتی حسینیان تهیه وتنظیم شده است امیدوارم لحظات خوبی دراین وب سایت داشته باشید جهت تعجیل درامر فرج امام زمان (عج) صلوات.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 100
  • بازدید ماه : 186
  • بازدید سال : 326
  • بازدید کلی : 2,727
  • کدهای اختصاصی
    ساعت فلش مذهبی اوقات شرعیمهدویت امام زمان (عج)
    دعای عظم البلا
    دعای فرج