loading...
پایگاه مقاومت بصیر مدرسه نمونه دولتی حسینیان
جانشین واحد بازدید : 9 دوشنبه 25 شهریور 1392 نظرات (0)

برنامه های حکومت مهدوی

ظهور

روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) است. البته نباید از نگاه دور داشت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) به جهت محدودیت ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند.

از سخنان نورانی معصومان (علیهم السلام) استفاده می شود که تمام محدودیت ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می کرد، از سر راه امام مهدی (علیه السلام) برداشته می شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.


انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) و حكومت وی بر اساس آنچه كه از آیات وروایات بدست می آید یك پدیده منحصر به فرد در تاریخ جهان و بشریت به حساب می آید این حكومت تمام ایده های بشریت را كه به صورت یك دغدغه در طول تاریخ مطرح بوده جامه ی عمل خواهد پوشاند و واژه انسانیت و انسان بودن رادر عمل معنی خواهد نمود و دین را، به عنوان هادی بشر به سوی سعادت در زندگی فردی واجتماعی انسانها، پیاده خواهد نمود و از همه مهمتر عدالت را، كه یكی از آرمانهای دست نیافتنی بشر در طول تاریخ بوده است به طور كامل پیاده خواهد نمود .

برنامه های حکومتی حضرت مهدی (علیه السلام) را با توجه به روایات فراوانی که درباره حکومت آن منجی موجود است، می توان در سه محور خلاصه کرد: فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

1ـ برنامه های فرهنگی

در انجام برنامه فرهنگی، محورهای مهم عبارت اند از :

الف)احیای کتاب وسنت:

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می کند، (امام مهدی(عج) ظهور می کند و) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می گرداند و آن را حاکم برجامعه می سازد». (نهج البلاغه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، خطبه 138)

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت (بیت المال )به طور مساوی بین مردم تقسیم می شود. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند، اموال را به طور مساوی تقسیم می کند و درمیان خلق به عدالت رفتار می کند»

ب)تقویت عقل:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «زمانی که قائم ما قیام می کند، دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل های ایشان را جمع می کند و عقل آنها را به کمال خواهد رساند». (کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ج2، ص 675)

ج)رشد چشمگیر و بی سابقه دانش:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «در زمان امام مهدی (علیه السلام) به شما حکمت و دانش داده می شود، تا آنجا که زن در درون خانه اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می کند.» (بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج52، ص352)

می دانیم که رفتار صحیح، ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف، حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهل بیت دارد.

د)مبارزه با بدعت ها:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «هیچ بدعتی را وانگذارد مگر اینکه آن را برپا خواهد داشت.» (بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج58، ص11)

بدعت به معنای داخل کردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دینداری است. حضرت حجت با چیزهایی که از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، مبارزه می کند.

2ـ برنامه های اقتصادی

برنامه های اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(عج) به صورت مطلوبی تدوین شده تا ابتدا امر تولید، سامان یابد و از منابع طبیعی بهره برداری شود و سپس ثروت به دست آمده، به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.

دوران حاکمیت حضرت، جهت گیری اقتصادی در موارد ذیل است :

رحمت
الف) بهره وری از منابع طبیعی:
به برکت حکومت حضرت مهدی(علیه السلام)، آسمان سخاوتمندانه می بارد و زمین بی دریغ ثمر می دهد.

امام علی (علیه السلام) فرمود: «و چون قائم ما قیام کند، آسمان باران می ریزد و زمین گیاه بیرون می آورد» (منتخب الاثر، لطف الله صافی گلپایگانی، ص 203)

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «تمام گنج های زمین برای او آشکار می گردد». (کمال الدین، ج2، ص 386و 394، باب 34، ح6)

ب)توزیع عادلانه ثروت:

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت(بیت‌‌المال) به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند، اموال را به طور مساوی تقسیم می کند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌کند.»(غیبت نعمانی، ص 237، باب 13)

همچنین فرمود: «امام مهدی (علیه السلام) میان مردم به مساوات رفتار می کند؛ به گونه ای که کسی پیدا نشود که نیازمند زکات باشد». (بحارالانوار، ج51، ص 39)

ج)عمران وآبادانی:

در حکومت آن حضرت، تولید و توزیع به گونه ای سامان دهی می شود که همه جا به نعمت و آبادانی می رسد. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «در تمام زمین، هیچ ویرانه ای نمی ماند، جز اینکه آباد گردد.»(کمال الدین، ج2، ص 394 و 368)

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می کند، (امام مهدی (عج) ظهور می کندو) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می گرداند و آن را حاکم برجامعه می سازد»

3ـ برنامه های اجتماعی

در حکومت عدالت گستر مهدوی، به سبب اجرای برنامه ها براساس تعالیم قرآن و عترت، محیط زندگی زمینه ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه، روایات فراوانی رسیده است که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم.

الف)گسترش امر به معروف و نهی از منکر:

در حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «مهدی (علیه السلام) و یاران او، امر به معروف و نهی از منکر می کنند.» (بحارالانوار، ج51، ص 47)

ب)مبارزه با فساد و رذایل اخلاقی:

حضرت به مبارزه عملی با فساد و تباهی و زشتی می پردازد؛ چنان که در دعای شریف ندبه می خوانیم:

«این طامس آثارالزیغ و الاهوآء، این قاطع حبآئل الکذب و الافترآء...؛ کجاست آن که ریسمان های دروغ و افترا را ریشه کن خواهد کرد و کجاست آن که آثار گمراهی و هوا و هوس را نابود خواهد ساخت...؟! (دعای ندبه)

ج)عدالت قضایی:

اوست که قسط و عدل را در سطح جامعه حاکم می سازد و هم عالم را پر ازعدل و دادگری می کند.

امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «وقتی او قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن می گردد و آن حضرت ترازوی عدالت را در میان خلق نهد. پس(چنان عدالت را جاری کند که ) هیچ کس بر دیگری ستم روا ندارد». (اعلام الوری، حسین بن الحسن دیلمی، ص 434)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باسلام این وب سایت توسط واحد مقاومت بسیج مدرسه نمونه دولتی حسینیان تهیه وتنظیم شده است امیدوارم لحظات خوبی دراین وب سایت داشته باشید جهت تعجیل درامر فرج امام زمان (عج) صلوات.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 173
  • بازدید ماه : 259
  • بازدید سال : 399
  • بازدید کلی : 2,800
  • کدهای اختصاصی
    ساعت فلش مذهبی اوقات شرعیمهدویت امام زمان (عج)
    دعای عظم البلا
    دعای فرج